07 November 2014

Blogger Buat Duit Online

Blogger buat duit online bukan perkara baru lagi bagi aku. Aku tengok dah ramai blogger-blogger yang berjaya buat duit secara online. Contohnya seperti blogger Red Mummy menjana pendapatan melalui blog. Selain Red Mummy, ramai lagi blogger lain yang dah buat duit secara online cuma ada sesetengahnya lebih gemar "low profile".

Ada blogger buat duit online secara part time. Ada juga blogger yang buat duit online secara sepenuh masa. Memang dah terbukti "blogger" sekarang ni dah boleh menjadi satu kerjaya yang sangat bagus dan mampu memberikan pulangan yang sangat lumayan.

Itupun kalau kena pada cara dan tekniknya yang betul. Kalau tak, memang takkan dapat apa-apa hasil. Apa yang penting adalah kena berusaha sungguh-sungguh dan yakin dengan apa yang kita buat. InsyaAllah akan ada hasilnya nanti.


Sebut tentang blogger buat duit online ni, sebenarnya ada banyak cara yang kita boleh buat untuk menjana pendapatan online melalui blog. Salah satunya adalah dengan pengiklanan melalui blog yang banyak dibuat oleh blogger-blogger sekarang ni.

Blogger Buat Duit Online dengan Pengiklanan Di Blog

Pengiklanan melalui blog antara cara blogger buat duit online. Pengiklanan jenis ni biasanya blogger-blogger menawarkan ruang pengiklanan dalam blog kepada sesiapa yang berminat untuk promosikan servis atau produk mereka. Sebab tu kalau kita tengok blog-blog yang buat duit dengan cara ni akan ada banner-banner iklan yang diletakkan di mana-mana sudut dalam blog.

Ada juga yang menawarkan pengiklanan dalam bentuk teks ataupun dalam bentuk artikel. Jenis pengiklanan dalam bentuk artikel disebut sebagai Advertorial yang diterbitkan di sesebuah blog bagi mempromosikan sesuatu produk atau servis.

Selain tu, blogger juga buat duit online dengan syarikat pengiklanan seperti Nuffnang, Innity, Komli dan lain-lain. Pengiklanan cara ni dikendalikan oleh syarikat-syarikat tersebut yang menggunakan blogger-blogger sebagai 'orang tengah' bagi mempromosikan sesuatu jenama, syarikat, produk dan sebagainya. Blogger-blogger akan menerima bayaran bergantung pada hasil kempen yang diberikan oleh syarikat pengiklanan tersebut.


Blogger Buat Duit Online dengan Affiliate

Dengan affiliate juga blogger buat duit online akan dapat hasil yang lumayan. Sesebuah produk seperti ebook (contoh) biasanya ada menawarkan program affiliate yang akan memberi komisen kepada blogger yang mempromosikan dan berjaya menghasilkan jualan bagi produk tersebut. Ada produk affiliate yang membayar komisen yang tinggi sehingga 60-70% daripada hasil jualan.

Dah ramai blogger buat duit online dengan affiliate dan menjadikannya sebagai satu kerjaya sepenuh masa. Ini kerana pendapatan daripada program-program affiliate ni terbukti setanding dengan pendapatan orang yang bekerja makan gaji.

Blogger yang aku kagum tengok dia buat duit online dengan affiliate adalah Encik Titan.


Blogger Buat Duit Online dengan Menjual Produk / Servis

Salah satu lagi cara blogger buat duit online ialan dengan menjual produk atau servis. Ramai blogger sekarang dah mempunyai produk sendiri seperti tudung, pakaian, ebook, buku fizikal dan sebagainya. Daripada segi servis pula, ramai blogger menawarkan servis membuat blog, membina laman web, membuat grafik design, servis SEO untuk blog dan sebagainya.

Blogger yang buat duit online dengan cara ini biasanya menjadikan blog mereka sebagai platform bagi tujuan promosi dan menjual produk-produk atau servis yang ditawarkan.

Blogger Buat Duit Online dengan Contest / Giveway

Blogger-blogger mesti dah biasa dengan contest atau giveaway yang dianjurkan secara online. Contest blog memang menarik minat ramai blogger untuk turut serta. Melalui contest juga blogger-blogger berpeluang untuk buat duit online kerana hadiah yang ditawarkan biasanya dalam bentuk wang tunai atau gadget.

Blogger yang rajin join contest memang berpeluang besar untuk buat duit online. Di samping tu dapat memantapkan lagi blog kerana impak daripada contest biasanya sangat luar biasa dan sangat bagus untuk blogger. Jadi, tak rugi turut serta dalam mana-mana contest yang dianjurkan walaupun tak menang.


Itulah antara cara-cara blogger buat duit online. Pada pendapat aku, blog memang berpotensi sebagai medium untuk buat duit online. Cuma aku masih merangkak dalam bab buat duit online ni. Banyak benda lagi nak kena belajar.

Alhamdulillah setakat ni ada jugak sikit-sikit dapat duit daripada pengiklanan Nuffnang. Akan cuba tambah ilmu lagi belajar buat duit online dengan cara lain. Buat duit online ni penuh seni dan kena pelbagaikan sumber untuk menjana pendapatan, barulah dapat hasil yang memuaskan hati.

Semoga semua blogger buat duit online akan terus maju jaya.



Entri ini adalah untuk tugasan akhir bagi Cabaran iPhone 5s anjuran blogger Denaihati.com dan telah ditaja oleh:

Penaja Utama

http://amariman.com

Penaja Individu

http://www.ombakcreatives.com
http://ejamothman.com
http://www.eridy.com
http://www.hilalazmi.com
http://www.eizil.com
http://www.asamboi.my
http://www.diarymama.com
http://pendekarberkuda.org
http://www.saji.my
http://abangensem.com
http://www.enveeus.com
http://www.pakarniaga.com
http://anarm.net
http://www.daddydee.net
http://www.sunshinekelly.com
http://sweetkurma.com
http://awn.my
http://mawarmerah2008.com
http://www.blogieta.com
http://www.broframestone.com
http://www.akmaomar.com
http://khairilmazri.com
http://wowberita.org
Japan Budget Trip

Blogger sepenuh masa berasal dari Kelantan. Bekerja sendiri. Sudah berumahtangga. Menulis di blog sejak tahun 2008.

2 comment(s)

memang kagum gak dengan diorang tu semua.

kena banyak lagi kena belajar ni.

billion terima kasih sudi meneruskan cabaran terakhir iPhone 5s gajet impian setiap blogger dan semuga sukses.

Sila komen menggunakan bahasa yang molek.
Tolong jangan buat spam kat sini. Terima kasih.
EmoticonEmoticon