16 March 2016

Elakkan Iklan 'Misleading', Mengelirukan

Islam menggalakkan ketelusan dalam urus niaga. Meletakkan iklan yang menarik dan tidak menggambarkan keadaan sebenar sesuatu produk atau jualan adalah salah satu bentuk usaha untuk mengelirukan pelanggan.

Iklan Misleading Mengelirukan

Skim cepat kaya dijelmakan dalam bentuk produk jana keuntungan dan seumpamanya pun salah satu bentuk 'misleading'. Harga produk tak murah tapi mendakwa harga kilang pun salah satu bentuk 'misleading'. Begitu juga keterlaluan dalam mendakwa kelebihan sesuatu produk makanan kesihatan.
Ceritakan sahaja tentang produk secara terus terang. Jaga ketelusan. Nanti Rasulullah SAW tak mengaku umat.

Daripada Abu Hurairah RA bahawa Rasulullah SAW melewati sekelompok makanan, lalu baginda memasukkan tangan ke dalamnya dan jari-jarinya mengenai sesuatu yang basah. Baginda pun mengatakan: "Wahai pemilik makanan, apa ini?" Ia menjawab, "Terkena hujan, wahai Rasulullah. Beliau mengatakan: "Mengapa engkau tidak menempatkannya di sebelah atas makanan ini hingga orang-orang melihatnya?"

Kemudian beliau bersabda: "Barangsiapa sengaja menipu (dengan sengaja mengelirukan), ia tidak termasuk golongan kami." [Sahih Muslim, Termidhi, dan al-Dariml]

Sumber: muamalat.my

Blogger sepenuh masa berasal dari Kelantan. Bekerja sendiri. Sudah berumahtangga. Menulis di blog sejak tahun 2008.

Sila komen menggunakan bahasa yang molek.
Tolong jangan buat spam kat sini. Terima kasih.
EmoticonEmoticon